IMMIGRANTEN 2017/2018

IMMIGRANTEN
Dato
Lokation
Billetsalg
2-11 Stege Vordingborg Teater
23-1 Nykøbing Mors Limfjordsteatret
24-1 Odense Teater Momentum
25-1 Odense Teater Momentum
21-2 Assens Vestfyns Teater
22-2 Svendborg BaggårdTeatret
23-2 Svendborg BaggårdTeatret
16-3 Holstebro Odin Teatret
Beskrivelse

På flugt fra fremmedheden
Mandag den 7. September 2015 på en motorvejsbro over E47 lidt uden for Rødby. En mængde mennesker betragter strømmen af flygtninge nede i nødsporet. En af mændene på broen læner sig frem over kanten – og spytter. Lyriker Bertolt Brechts Flygtningesamtaler danner rammen om en forestilling, der stiller skarpt på nutidens flygtningedebat og angsten for fremmedheden. Gennem en montage af fortællinger tegner Immigranten et kalejdoskopisk billede af en tilværelse, hvor begrebet ’fædrelandskærlighed’ må tages op til overvejelse af begge parter, både på og under broen.

INFO OM FORESTILLINGEN
Genre Scenisk collage, kammerspil
Tema Flygtninge, fremmedhed
Varighed 60 minutter uden pause
 
PRODUCENT
Immigranten er produceret af V-Effekten i samarbejde med Louisiana Museum of Modern Art og Sydhavn Teater. Sammen med Det Dramatiske Udgangspunkt udbydes forestillingen på turné.

KREDITERING
Skuespillere Katrin Weisser og Xenia Noetzelmann
Instruktør Jonas Littauer
Accordeon Brian Larsen / Bjarke Mogensen
Musikalsk tema Bent Fabricius-Bjerre
Dramaturg Mette Borg
Scenografi Irene Kleisdorff Hougaard

PRESSECITATER OG ANMELDELSER

★★★★
- Kulturkongen, 2016.
Hele anmeldelsen: http://www.kulturkongen.dk/vis_scene.asp?code=2ef322bea4064dd096dde0112b49add1

“Brechts dialog fungerer som dolkestød og bliver stærkt og aktuelt teater, når der spilles godt som her” - Kathrine Winkelhorn, PERIPETI, 2016.
Hele anmeldelsen: http://www.peripeti.dk/2016/10/24/immigranten-louisiana-live-tirsdag-11-oktober-2016/

”… pinligt skægge scener om den danske humor og et flot og rørende afslutningsdigt” – Helle Garfield, Teater1, 2016.

”… den virtuose accordeonspiller Bjarke Mogensen sidder næsten som ’tredje flygtning’ ved deres side og improviserer indforstået (...) Virkningen er brillant” – Gregers DH, 2016.