Et dystopisk sansebombardement efter George Orwell.
År 2084: Superstaten Europia beherskes af en diktatorisk inderkreds anført af den forførende virtuelle leder Big Mother. Et højteknologisk samfund, som bygger på angst, had og totalovervågning. Vincent Storm arbejder i Ministeriet for Sandhed med at omdigte historien efter ordre fra Inderkredsen. Hans længsel efter frihed vokser, og han indleder et illegalt kærlighedsforhold til Julie. Men Big Mother ser alt, og det uundgåelige sker!
Spilletid 90 min. uden pause. Fra 14 år.
NÅR DEMOKRATIET OG KLODEN SLÅR REVNER
2084 er en dramatiseret opdatering af George Orwells udødelige fremtidsroman ’1984’. Et multimedie-teatershow med hologram-effekter, som det ikke er set før på en dansk teaterscene. For hvordan udvikler vores verden sig, når klimaet på et tidspunkt for alvor bukker under?
Forestillingen er produceret af Det Dramatiske Udgangspunkt i co-produktion med Teater Katapult i Aarhus, hvor forestillingen havde premiere september 2021. Desuden opførelser på Mungo Park, Gjethuset, Vejleegnes Teaterforening og Limfjordsteatret.
Tidligere turnéforestillinger af kompagniet tæller Den som blinker er bange for døden, Frøken Smillas fornemmelse for sne, Jantedrengen, Immigranten og The Cocka Hola Company.
https://www.dengronnebrochure.dk/produktion/2084-PD0028885-2223/
Spilletid
90
Medvirkende
Marius Bjerre Hansen
Malte Frid-Nielsen
Ludmilla Faber Striim
Jonas Littauer
Annika Johannessen (video)
Selma Mønsted (video)
Mo Chara (video)
Kunstnerisk hold
Idé og koncept – Jonas Littauer & Krzysztof Minkowski
Forfatter – George Orwell
Manuskript og dramaturgi – Eva Littauer
Iscenesættelse – Krzysztof Minkowski
Scenografi og kostumer – Konrad Schaller
Lyddesign – Simon Littauer
Lysdesign og opsætning video – Lars Egegaard Sørensen
Video og teknisk programmering – Jens Mønsted
Producent – Jonas Littauer
Turnéteknik og afvikling – Brian Larsen
Grafisk design – Konrad Schaller
Pressefotos – Annett Ahrends
Forestillingen er produceret af Det Dramatiske Udgangspunkt v. Jonas Littauer i co-produktion med Teater Katapult
Pressecitater og anmeldelser
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
“Imponerende disciplineret og velspillet fremtidsgyser! […] Fang forestillingen, hvis det er muligt.”
Kulturkupeen
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
„Den menneskelige fornedrelse. Viljen til at sværge på, at sort er hvidt, hvis bødlen eller Big Mother kræver det. Det kryber i den grad under huden, når det sker på scenen foran os i 2084. Langt mere end en film ville gøre det. At det er levende mennesker, der udstiller disse følelser lige foran os, virker utrolig stærkt. Vi kommer med ind i hovedet på Vincent og Julie, når de elsker. Vi kan nærmest smage deres lille himmelske bid chokolade. Og vi kan føle torturen og hjernevasken.“
POV international
⭐️⭐️⭐️⭐️
„‘2084’ – på MUNGO PARK rammer plet og har formået at behandle Orwells forelæg med respekt i deres uptuning af stykket. Vi præsenteres også for filmklip og video på en helt særlig måde, der virker perfekt.“
Kulturinformation
⭐️⭐️⭐️⭐️
„‚2084’ er en interessant forestilling om et spændende emne. Et indspark i en omsiggribende debat om magtfuldkommenhed, topstyring, øget samfundsovervågning og om hvordan verden vil udvikle sig når klimaet på et tidspunkt for alvor bukker under.“
Morten Buckhøj – teater og revy
Seinmag – magesin for unge af unge har skrevet en artikel efter at have set forestillingen 2084. Uddrag: “…som ungt menneske i en generation, hvor konstant klimaangst er status quo, så forstår jeg frygten, og jeg forstår realiteten – også selvom den realitet er i 2084. Men en diskussion, der opstod på bagkant af Big Mothers måde at redde planten på, var, om diktatur virkelig er den eneste måde, vi kan overleve på, hvis vi stadig vil høre fuglesang, kunne gå igennem en grøn bøgeskov i maj måned og spise honning på ristet brød en stille søndag? Diktaturet i teaterstykket har overtaget det demokrati, som jeg synes, der skal værnes inderligt om. Men på trods af demokrati, har vi stadig ikke formået at leve op til klimaets forventninger om en redning i den nærmeste fremtid.”