(DK)
Med brutalitet og humor graver Boaz Barkan sig gennem en levende krop for at afsløre et nyt organ – der hvor vores racisme bor. Our Other Body er en humoristisk og grotesk dissekering af antisemitisme og dennes effekt på den jødiske identitet– med fødslen af Zionistisk nye krop som en modgift. Et performanceforedrag om hvordan vi er alle både er ofre og undertrykkere på samme tid, i samme krop. En rejse gennem kroppe og tid, for at sammenkæde undertrykkelses effekter og voldens rødder.
(EN)
With brutality and humor, Boaz Barkan digs into a living body to uncover a new organ – the place where our racism resides. Our Other Body is a humorous and grotesque dissection of antisemitism and its impact on Jewish identity – culminating in the creation of a Zionist “new body” as an antidote.
A performance-lecture about how we can be both victims and oppressors at the same time, within the same body. A journey through bodies and time, connecting the effects of oppression and the roots of violence.

Spilletid

55

Medvirkende

Medvirker: Boaz Barkan og Joel Degerfeldt

Kunstnerisk hold

Boaz Barkan dramatiker og instruktør

Pressecitater og anmeldelser

https://www.boazbarkan.com/performance-new/our-other-body.htmlReview/anmeldelse: https://iscene.dk/2024/12/06/acting-in-amp-out-handlingens-mulighedsrum/ Racismens svampeagtige organ Programmets anden uge stod i konflikten i Gazas tegn. Danser og koreograf Boaz Barkans Our Other Body er en performance lecture, der oprindelig blev opført på Medicinsk Museions. Under museets credo “Anatomy is a Performance” mimer Barkan en dissektion og forvandler den til en kropslig refleksion om antisemitisme. Performancen er fra 2017, men taler direkte ind i nutiden med sin tese om, at racismen bor i vores krop, og at man derfor også kan være både offer og undertrykker. Hans berøring af den nøgne krop skaber et intenst nærvær, der i sig både rummer dominans og fascination af det andet Den svenske cirkusartist Joel Degerfeldt lægger ”perfekt, hvid” krop til Boaz Barkans nænsomme, men også grænseoverskridende berøringer. Barkan har en grounded glød, der drager, ja nærmest forfører med sit venlige blik og sin nøgterne tone, for i dem gemmer sig de største rædsler og visuelle modsigelser. Barkan er jo netop danser og ikke læge, så hans berøring af den nøgne krop skaber et intenst nærvær, der i sig både rummer dominans og fascination af det andet. Han identificerer det svampeagtige organ, der suger racisme til sig og spreder den ud i hele kroppen gennem sine tentakler og forvandler jøden som offer til zionisten besætter. Barkans egen jødiske baggrund svinger med i resonansrummet, der til sidst fyldes konkret af blod som et symbol på frygtens sår. En intens, grufuld – men ikke entydig – performance, der dirrede i os længe efter. Se forestillingstrailer her.

Billeder