Genre: Musikdramatik2025/202660

Episk græsk historiefortælling møder eksperimenterende indiepop i en ny kontrastfuld performancekoncert om Odysseus og Penelope – sunget af den ubesungne heltinde, Penelope.


Dronning Penelope af Ithaka er troskaben selv. I 20 år venter hun mens hendes mand, Odysseus, er i krig i Troja og farer vild i Middelhavet på vejen hjem, hvor han lander i favnen på både kykloper og havuhyrer, og i seng med gudinder og troldkvinder. I 20 år venter hun troligt som alenemor, og holder bejlere fra døren med list. I 20 år væver hun om dagen, og trævler det op om natten.


Det er ikke noget under hvis Penelope af og til er træt af at være tro og vente tålmodigt.


I LOVELY CHEEKS DISSOLVED IN TEARS kommer vi helt ind i Penelopes sovekammer. Dét her er Penelopes historie, hvor hun endelig kommer i centrum og fortæller om sine oplevelser – i en alder, hvor de fleste kvinder forventes at træde ud af rampelyset og forsvinde ind i omkvædet.


Her gives plads til ensomhed, vrede, styrke, liderlighed og sårbarhed. Her træder dronningen frem på scenen. Her gives stemme til en af litteraturens tavse kvinder og plads til at publikum kan reflektere over spørgsmålet: hvem er historiens sande helt?


Spilletid

60

Medvirkende

Camilla Bang aka Tigermor

Troels Hagen Findsen


Kunstnerisk hold

Ide og koncept: Out of Balanz

Instruktør: Katrina Bugaj

Komponist/musiker/performer: Camilla Bang

Skuespiller/musiker: Troels Hagen Findsen

Scenograf: Filippa Berglund

Lysdesign: Vilma Vantola

Tekst: Katrina Bugaj, Troels Hagen Findsen, Camilla Bang

Musik: Camilla Bang, Troels Hagen Findsen

Lydteknik: Palle Nothlev


Pressecitater og anmeldelser

Scenekanten gav ★★★★★ og skrev:

 

“LOVELY CHEEKS DISSOLVED IN TEARS er både en fin refleksion og en meget smuk musikalsk oplevelse! Tigermor aka Camilla Bang synger med sådan en kraft og indlevelse, at jeg på et tidspunkt har gåsehud over hele kroppen. Det er også imponerende, hvordan hun frembringer både bølgebrus og vingesus med sin stemme, og det er med til at skabe en intim stemning. Vi bliver virkelig inviteret ind i Penelopes kontrastfyldte følelsesliv. Penelopes indiepop-album byder både på grin og rørende stillestående øjeblikke, og i den times tid koncerten varer, har hun fanget mig i sin fortælling om både afmagt, vrede og sårbarhed.

 

LOVELY CHEEKS DISSOLVED IN TEARS er en skøn performancekoncert, som jeg absolut synes er en time værd af din tid. Jeg er sikker på, alle kvinder kan spejle sig i Penelopes billede.”

 

Link: https://scenekanten.com/anmeldelse-lovely-cheeks-dissolved-in-tears/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2-ht_Rr-21F42XtQGXG8KP_GaIfwiDZUokun6xtaZGAE2JDRAkJ-Nx5Ts_aem_AaA74d9D6EWhxV52CQghkYWy6okoJ-W-DKvBpqtP72VPysN7U1JPzKiNRUrpCHABDOLhm28FWRmokpY6z_O13Gby

 

Michael Svennevig skrev:
…..Det må have været et meget lykkeligt samarbejde hele vejen rundt. Forestillingen er et inspirerende eksempel på, hvor godt noget kan fungere, når alt det overflødige er væk. Jeg forstår knapt nok min egen fascination, for der er næsten ikke noget tilbage: blot sange og en spinkel tråd, der holder det hele sammen. Men sammenspillet mellem de forskellige elementer er ypperligt. Mere skal der ikke til, når det kun er alt det bedste, der er på banen…

 

…Jeg er betaget af Camilla Bangs vokal. Hun er lyrisk, hun er blød og følsom, og så kan kun krumme sig sammen og skrige og brøle helt nede fra tæerne af, og det lyder stadigvæk smukt, selv om alt i hende krænges ud. Der er musik i hele kroppen på hende….

 

Link:https://msvennevig.blogspot.com/2024/03/anmeldelse-det-sidste-maltid-bird.html

Billeder