Inspireret af Shakespeares The Tempest tager STORMEN fat i temaer som identitet og de svære valg i livet, men også troen på en lys fremtid. Forestillingen er en co-produktion med HamletScenen og havde premiere på Kronborg den 17. august 2021 som en del af HamletScenens traditionelle Shakespeare Festival.
Shakespeares The Tempest kan ses som et billede på en almenmenneskelig tilstand: Gennem livet befinder vi os tit i stormvejr, som vi skal navigere igennem. Når stormen har lagt sig, skal vi rydde op, finde vej, ud og hjem. Vi ser tingene i et nyt perspektiv, befinder os i en ny virkelighed, som vi ikke kan undgå at forholde os til. Indtil uvejret rammer igen.
STORMEN rammer lige ind i en tid, hvor vi bliver rykket op med rode – hverdag og rutiner rives væk. Vi skal i den grad forholde os til en ny virkelighed. Forestillingen handler om det at være menneske, at møde kriser gennem livet – store eller små – og komme igennem dem. Drømme om noget nyt. Det kan være uoverskueligt for alle, unge som ældre, at befinde sig midt i orkanens øje. Forestillingen husker os på, at selv der, hvor det ser allerværst ud, kan vi tage skæbnen i egen hånd og komme hjem.
Spilletid
45
Medvirkende
JANICK PIHL NIELSEN har længe været en del af Glad Teaters ensemble. Af ekstern erfaring kan bl.a. fremhæves den anmelderroste MAN ON THE MOON (Sydhavn Teater), samt medvirken i dokumentarfilmen Weltschmerz, der både vandt Robert og Ekko Short List Award for Bedste Dokumentar 2018. Janick har også været med i reklamefilm og i flere af Glad Teaters egne produktioner.
DAN ROLAND LUND er også en del af Glad Teaters ensemble. Han var også med i MAN ON THE MOON og har derudover bl.a. medvirket i BieringChemnitz’ Hadets Sange på Den Frie Udstillingsbygning. Dan er også med i Glad Teaters egenproduktion DIT BLIK MIT SYN, der har turneret i Danmark i foråret 2021 og skal videre på international turné til bl.a. Tyskland og Japan.
PIET GITZ-JOHANSEN er uddannet skuespiller og har især udmærket sig indenfor det fysiske udtryk. Han har erfaring både som underviser (DDSKS), instruktør og performer, og har som sidstnævnte bl.a. medvirket i Kristján Ingimarssons bragende successer Airport og BLAM!, der begge har begejstret mangt et publikum i både ind- og udland.
Kunstnerisk hold
Koreograf ANTONIO QUILES har mange års erfaring fra Europa, Asien samt Syd- og Nordamerika, både som danser og koreograf indenfor contemporary dance og inkluderende scenekunst. Han har i mange år været ansat som underviser og koreograf hos det spanske internationalt anerkendte dansekompagni Danza Mobile, hvor han har undervist og udviklet forestillinger med dansere med funktionsnedsættelser. Antonio har bl.a. koreograferet HELLIOT, som spillede på Folketeatret under CPH STAGE 2019.
Antonio Quiles arbejder med udgangspunkt i sit kunstneriske hold. Via devising finder han bevægelser og udtryk i og sammen med performerne. STORMEN tager afsæt i tematikkerne fra det oprindelige Shakespeare-stykke, og afspejler de tre performeres fortolkninger og personlige udtryk af samme.
KUNSTNERISK HOLD
Koreografi: Antonio Quiles
Scenografi: Sir Grand Lear
Musik og lyddesign: Daniel Fogh
Lysdesign og special effects: Henrik Bank
Kostumier: Maria Ipsen
Foto og grafik: Søren Meisner / rfnt.dk
Trailer: Søren Vestergaard / Unsaid Film
Koncept og idé: Antonio Quiles og Lars Werner Thomsen
Produktion: Glad Teater og HamletScenen
Pressecitater og anmeldelser
“Forestillingen er inde og røre ved det menneskelige eksistensgrundlag på en forunderlig givende måde…et abstrakt maleri…aldrig tidligere set på denne måde.” ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
– Frederiksborg Amts Avis: https://www.gladteater.dk/wp-content/uploads/sites/7/2021/10/STORMEN_anmeldelse_Frederiksborg-Amts-Avis.pdf
“STORMEN er starten på fremtidens teater…en vild forestilling…dybt fascinerende…”
– Hornbaek.blog: https://www.gladteater.dk/wp-content/uploads/sites/7/2021/10/STORMEN_anmeldelse_Hornbaek.blog_.pdf
Læs mere om forestillingen, rider, billeder, trailer: https://www.gladteater.dk/forestillinger/stormen/
STORMEN blev udvalgt som et af otte værker, der blev pitchet for de internationale opkøbere på CPH STAGE International Days 2021. Forestillingen produceres også i en kortere festivalversion, der kan spille både indendørs og udendørs, og er mindre teknikkrævende. Denne version får premiere i foråret 2022 og spiller på Aprilfestival 2022 i Esbjerg.