TWO LIONS AND A CASTLE er den israelske koreograf Roy Assafs første helaftensforestilling i Danmark, men har tidligere opført ’The Hill’ på Copenhagen Summer Dance. De fængende kompositioner, det stærke fysiske udtryk og den naturlige indlevelse har alt sammen gjort Assaf til en af Israels mest efterspurgte koreografer.
EN HÅNDFULD SKÆVE EKSISTENSER, EN DESPERAT HAVFRUE, KVINDER I SLOW MOTION GALOP, SKØRE SANGE OG SPANSKE RYTMER. MØD ÉN AF ISRAELS MEST FREMTRÆDENDE KOREOGRAFER PÅ OPERAENS INTIMSCENE TIL JANUAR.
Groteske karakterer på scenen
Forestillingen er skabt af den både virtuose og charmerende israelske koreograf Roy Assaf, som er en absolut mester i at forene det vanvittige med det alvorlige. I Two Lions and a Castle møder vi en række vidt forskellige skøre skæbner, og snart tegner der sig et potpourri af små satiriske nedslag, der bl.a. er inspireret af Assafs personlige oplevelse af Danmark og danskhed. Forestillingen bliver en uimodståelig sammenblanding af underholdning, fantasifulde trin og spændende koreografi. Israel som nøgle til forståelse Roy Assaf har tidligere skabt værker for nogle af de mest indflydelsesrige spillesteder i verden, bl.a. Batsheva Dance Company i Tel Aviv og Baryshnikov Arts Center i New York. Hans forestillinger har et stærkt teatralsk præg, et effektfuldt fysisk udtryk og en naturlig indlevelse, hvilket alt sammen har gjort ham til en af Israels mest efterspurgte koreografer. Netop hans israelske baggrund er en nøgle til forståelse af ham som koreograf. Israel er et af de førende lande indenfor moderne dans, som i 1990’erne blomstrede, ikke mindst takket være internationalt kendte koreografer som Ohad Naharin, der udviklede bevægelsessproget Gaga, tillige med Itzik Galili og Rami Be’er. Senere fulgte Roy Assaf og dansen i Israel og er i dag verdenskendt for at være både umiddelbar, fysisk perfektioneret, modig, sensuel og suggestiv. Adjektiver som også kommer til udtryk i Roy Assafs værker.
En intuitiv og fantasifuld koreograf
Roy Assafs arbejdstilgang er intuitiv, hvilket betyder at hans værker bliver til som en udveksling mellem ham som koreograf og danserne. Denne udveksling er værkets force og en metode, som en kendetegnene ved hans kreative og kunstneriske proces.
I mødet mellem dansere og koreograf skal der etableres en tillid, som er altafgørende i udvekslingen af kreative ideer. Ideer, der ofte er relateret til menneskelige relationer, nærvær og indre kampe. Roy Assaf beskriver selv dansen som et ’filter’ for egen indre verden og indsigt i almenmenneskelige vilkår. Det er netop disse vilkår, der ofte vækker genklang hos publikum, der er centrale og Assaf tematiserer således aktuelle samfundsdebatterende emner så som politisk undertrykkelse, køn, krig og diskrimination, hvor udtrykket veksler mellem et enkelt og et komplekst trinsprog – som regel med en paradoksisk, humoristisk tilgang – så værket på sartiriskvis bliver et stetoskopisk blik på samtiden. Kostumerne og scenografien skal være med til at repræsentere dansernes individualitet og det indre kaos, der finder sted i en tid i opløsning. Et kaos, der afspejles i sammenstillingen af den enkle musik og scenografi mod den ‘larmende’ og rå koreografi. Roy Assafs TWO LIONS AND A CASTLE indeholder samlet set en intens, formfuldendt og debatskabende forestilling.
Spilletid
1
Medvirkende
Dansk Danseteaters dansere
Kunstnerisk hold
KUNSTNERISK HOLD
Koreografi: Roy Assaf
Dansere: Dansk Danseteater
Koreografisk assistance: : Avshalom Latucha and Ariel Cecelia Freedman
Lysdesign: Raphael Frisenvænge Solholm
Kostumedesign: Roy Assaf
Lyddesign: Mikkel Larsen
Skrædder: Maria Ipsen
Film teaser: Omid Zarei